Metode

Behov, drivere, endring

I prosjektene Brand Valley arbeider med er målet å bygge noe sammen som kan stå seg over tid og som gir reell verdi til alle personene invovlert, til organisasjonen og til samfunnet. Samtidig som vi søker løsninger som tar hensyn til naturens ressurser og klimapåvirkning.

Gjennom forskning- og utviklingsprosjekter har vi utviklet en metodikk for strategi- og utviklingsarbeid. Denne har sitt opphav i designdrevet innovasjon. I vår tilnærming arbeider vi for å forstå behovene og drivere av endring (se figur 1).

Figur 1: Brand Valleys drivermodell forklarer endringer fra fire perspektiver: organisasjon, marked, personer og samfunn

Behov: Som mennesker har vi behov på ulike nivåer. Vi har blant annet behov for å føle trygghet, for sanselige opplevelser, for å uttrykke vår identitet og for å føle tilhørighet. I en behovsanalyse kan det være relevant å snakke om organisasjonens behov, storsamfunnets behov og naturens behov.

Hvilke behov som er viktige å møte, vil være ut fra sammenhengen man er en del av.

Drivere: Eksterne drivere som vi ser er særlig vesentlige i dag, er for eksempel den geopolitiske situasjonen, EUs krav og retningslinjer for omlegging til en sirkulærøkonomi, strammere økonomiske tider, en polarisert virkelighet og søken etter trygghet. Interne drivere er for eksempel faktorer som endringer i ambisjon, tilgang til ressurser eller historikk.

Endring: I det stadig skiftende bildet av behov og drivere, skal organisasjonene utvikle noe av verdi og treffe noens behov. Det er gjennom å forstå behov og endringer, Brand Valley kan hjelpe organisasjonen og finner ut hvordan de bør endre seg.

Figur 3: Iterativ prosess. Illustrasjon hentet fra Hestad, Rigoni og Grønli (2017). Det lille heftet om Designtenkning. London: Brand Valley Publications.

Figur 2: Iterativ prosess. Illustrasjon hentet fra Hestad, Rigoni og Grønli (2017). Det lille heftet om Designtenkning. London: Brand Valley Publications.

Læring mens man utfører

En designdreven tilnærming til endring legger vekt på prosesser hvor man kan lære mens man utfører. På denne måten kommer man nærmere en optimal løsning for organisationen. Dette er en tilnærming som vi vet fungerer når det er stor grad av kompleksitet involvert i prosjektet.

Vi har liten tro på at den samme prosessen vil passe til alle utfordringer. I alle prosjektene tilpasser vi vår arbeidsmetodikk til sammenhengen kundens utfordring er en del av.

Forankring

Sentralt i Brand Valleys metode i strategi- og utviklingsarbeid er forankring. Det er viktig å engasjere de viktigste personene som blir berørt av løsningen fra begynnelsen av prosjektet. Slik kan de være med på å forme løsningene. Dette skaper engasjement og en felles forståelse, som er vesentlig for å få til de endringene man ønsker.

—-

Vi håper du har lyst til å lære mer om hvordan vi arbeidet og hva vi kan gjøre for deg. Ta kontakt!