Anora
Sirkulær akevitt
Anora Group / Arcus AS er Norges største grossist innen alkoholholdige drikkevarer, og de eier flere historiske og ledende merkevarer i akevitt-kategorien.
Fig 1: Utforsking av sirkularitet i Anorasammenheng, kursmateriell
Målsetning
Anora Gjelleråsen Akevitt hadde behov for å utforske potensialet for å integrere mer sirkulær tankegang i utviklingsprosessen og vurdere hvor sirkulær virksomheten er i dag.
type prosess
Kvalitative intervjuer
Utvikling av kommunikasjonskonsept
Kurs: Sirkulære løsninger
Fig 2: Tilpasset versjon av Ellen MacArthur Foundation’s sommerfugldiagram
tilnærming
Prosjektet startet med et verksted for å kartlegge dagens aktiviteter på tvers av organisasjonen, etterfulgt av kvalitative intervjuer og en utforsking av akevittens historie – en historie tett knyttet til sirkularitet. Siden 1804 har poteter vært brukt i produksjonen, og rester har blitt videreført som dyrefôr. I dag destilleres biprodukter fra potetforedling til råsprit ved HOFF SA i Gjøvik, før den raffineres, tilsettes urter som karve og lagres på eikefat, ofte tidligere brukte sherryfat.
Med Ellen MacArthur Foundations «sommerfugldiagram» som rammeverk vurderte vi prosessene ved Gjelleråsen og fant svært god ressursforvaltning i alle avdelinger, men lite kommunikasjon som så på dette i helhet. Dette førte til en seksdelt modell med akevittens arv som kjerne. Anoras tilnærming omfatter også kulturell bærekraft, der håndverkstradisjoner, oppskrifter og produksjonsmetoder med røtter flere hundre år tilbake blir bevart.
resultat
Styrking av intern kunnskap om sirkularitet
Kommunikasjonskonseptet ble presentert for hele Anora-organisasjonen.
For en mer detaljert beskrivelse, se LinkedIn-innlegget om sirkulær akevitt.
Interessert i å lære mer om hvordan vi bidro til å revitalisere Løiten-merket?
Les flere kundehistorier
Vennligst nyt med omtanke. Drikk med ansvar.