YApril

Tydeliggjøre merkevaren ved å bygge på styrkene

Foto: Forside presentasjon og smakebit av den nye profilen. Grønnfargen var viktig å beholde, men også å gi den en palett som samsvarte med denne.

Yapril AS er et rekrutterings- og rådgivningsfirma med hovedkontor i Ålesund, Møre og Romsdal.


målsetning

Yapril hadde behov for å iverksette tiltak for å styrke merkevareidentiteten med tanke på videre vekst. De ønsket å øke den interne forståelsen av hvem de er, og hvilke grafiske grep de kunne ta for å bli en enda sterkere merkevare.

Type prosess

  • Merkevarebygging

  • Posisjonering

  • Merkevarekurs

Foto: Verdiordet "Energi" har vært en del av Yapril siden etableringen i 2009 - og var viktig inspirasjon i arbeidet med justering av profil.

Tilnærming

I første fase snakket vi med utvalgte kunder for å forstå hvordan Yapril ble oppfattet i markedet. De så selskapet som en aktør som går den ekstra mila og byr på kreative løsninger. Grønt ble konsekvent assosiert med Yapril, og det var viktig å bygge videre på denne etablerte identiteten, samtidig som profilen trengte en tydeligere retning og personlighet.

Tidligere var Yapril en nytenkende rebell – nå er det en erfaren, kreativ samarbeidspartner. Navnet og kjerneverdiene formidler fortsatt kraft og endring. En ny fargepalett basert på grønt, og sirkelen fra logoen, ble brukt for å uttrykke bevegelse og utvikling.

Brand Valley samarbeidet tett med designer Marianne Lydersen, tekstforfatter John O’Reilly og Yaprils interne designer. Det ble også holdt et merkevarekurs for ansatte, for å forankre arbeidet og styrke den interne forståelsen av merkevaren.

Effekt

  • Merkevareplattform

  • Strategi

  • Element til visuell profil

 På kort sikt har prosjektet styrket teamfølelsen og den interne forståelsen av merkevaren – viktige faktorer for langsiktig merkevarebygging. Kundene har gitt positive tilbakemeldinger: Yaprils identitet er gjenkjennelig, samtidig som selskapet fremstår med økt tyngde og kraft.

Brand Valley har vært en viktig sparringspartner – både på strategisk og visuelt nivå. Vi hadde gode samtaler om hvor Yapril står i dag, og fikk solid støtte i utviklingen av vår visuelle profil.
— Espen Sundgot, Gründer Yapril