mål
Fora Form tok kontakt med Brand Valley for å gjennomføre en merkevareendring som skulle sette en ny strategisk retningen for selskapet og produktporteføljen. Ambisjonen var å øke synligheten og markedsandelen internasjonalt, samtidig som den interne bevisstheten rundt merkevaren og designen skulle styrkes. Prosjektet ble støttet av Innovasjon Norge.
Type prosess
Merkevareposisjon
Merkevare- og innovasjonstilpassing
tilnærming
I Brand Valleys tilnærming knytter vi merkevaredesign til innovasjonsprosessen helt fra starten, og gjør dermed merkevaretenkningen til en rettesnor for hele organisasjonen.
En ambisjonsverksted ble gjennomført med både toppledelsen og ansatte, for å engasjere organisasjonen i å utforme mulige retninger for merkevaren. Tilnærmingen var basert på design-drevet innovasjon.
Funn fra intervjuer, verksted og utforsking ble kombinert med innsiktene fra ambisjonsverkstedet og tatt videre til neste fase for videre analyse. Ulike roller Fora Form kan ta ble utforsket gjennom merkevarekonsepter og diskutert videre i en posisjoneringsverksted, hvor den ønskede posisjoneringen ble tydelig.
Effekt
Merkevareplattform
Produktportfolio-strategi
En handlingsplan ble iverksatt og skapte strategisk organisatorisk effekt, blant annet ved å skille produkt- og merkevareledelse i to separate roller og ved å etablere en egen merkevareavdeling – en nyhet for selskapet.
“Brand Valley har et unikt perspektiv. De kombinerer en akademisk bakgrunn med praktisk involvering, og klarer å sette produktet inn i en merkevarekontekst. De har gjort det mulig å skape samarbeid mellom mange ulike personer, noe som har vært et svært godt bidrag til utviklingen.”
Fora form
ORGANISASJONs-endring GJENNOM MERKEVAREDESIGN
Grunnlagt i 1929, er Fora Form en av Norges ledende leverandører av stoler, sittegrupper og bord for kontraktsmarkedet, med en dypt forankret filosofi om å skape sosiale arbeidsmiljøer gjennom samarbeid med fremtredende skandinaviske designere.