Fotokreditt: Heymat
mål
Ambisjonen med prosjektet var å tydeliggjøre hva slags merkevare Heymat skal være, og hvordan den bør bygges opp mot det internasjonale markedet. Kunden ønsket også å øke den interne kompetansen på merkevarebygging i organisasjonen.
TYPE proses
Ny merkevareplattform
Ny merkevarestrategi
tilnærming
I første omgang gjennomførte vi et pilotprosjekt for å utforske hvordan merkevaren oppfattes av tyskspråklige mottakere. I denne fasen samarbeidet vi med Identity Lab, som holder til i München og Wien. Deres oppgave var å gjennomgå markedsføringsmateriellet og gi tilbakemelding på hvordan de oppfattet Heymat.
Deretter igangsatte vi en innsiktsfase, hvor vi analyserte Heymats materiell og relevante samfunnstrender. Analysen ga grunnlag for å skissere tre potensielle merkevarepersonligheter. Disse ble utforsket i samarbeid med Dr. John O’Reilly, en av våre samarbeidspartnere i Storbritannia, samt Heymats designer.
For å undersøke potensialet i de ulike personlighetene ytterligere, ble alle ansatte i Heymat involvert for å reflektere over hva en endring i identitet ville bety for deres daglige arbeid. De tre forslagene til merkevarepersonlighet ble også testet på internasjonale PR-byråer. Den endelige merkevareplattformen ble levert på engelsk, med valgt tone-of-voice og identitet. Heymat sto for den visuelle utformingen av plattformen, mens vi jobbet med struktur og tekst.
effekt
Ny merkevareplattform som ga dem et felles grunnlag for å forstå merkevaren både internt og eksternt, for å sikre at merkevareidentitet og drift i alle deler av virksomheten er godt forankret.
Ny merkevarestrategi
“Gjennom samarbeidet med Brand Valley har vi bygget en solid merkevareplattform som tydelig kommuniserer kjernen i Heymat-merkevaren. Dette er verdifullt for å sikre riktig retning i våre interne prosesser, men også eksternt i samarbeidet med partnere og andre interessenter som bidrar til å bygge merkevaren.”
heymat
Et nordnorsk merke for et internasjonalT PUBLIKUM
Heymat er en norsk produsent av designprodukter for gulv. Selskapet ble etablert i Mo i Rana i 2015.