
Tjenester
Beskrivelsen under gir en overordnet innføring i prosessene. Disse kan leveres som helhetlige prosesser, men også som enkeltleveranser ved behov.
Evalueringsverksted for å videreutvikle NæringsTEFT. Et kompetanseprosjekt for gründere på Nordvestlandet i regi av Sparebanken Møre.
Innsikt
Enhver endringsprosess bør starte med å bygge en forståelse av sammenhengen man er en del av. Brand Valley leverer her kvalitativt basert forskningsarbeid.
I vår verktøykasse har vi en rekke ulike forskningsmetoder. Vi gjennomfører semistrukturerte dybdeintervjuer, aksjonsbaserte forskningsprosjekter, semantiske analyser (se kundehistorie om Arcus), digitale og fysiske fokus- og kartleggingsgrupper og observasjoner. I studiene kombinerer vi ofte kvalitativ forskningmetodikk med designmetoder.
Ambisjon
Innsiktsarbeid gir grunnlag for samle seg rundt en felles ambisjon for hva som er målet og hvordan prosjektet skal utvikle seg. Vi tilrettelegger for at virksomheten tar informerte valg om retningen en bør ta. Vårt utgangspunkt er at retningen må reflektere organisasjonens identitet, ta utgangspunkt i reelle behov og relevante drivere. Ut fra dette kan man sette en ambisjon for utviklingsprosjektet.
Idéutvikling
I idétutviklingen skaper vi sammen eierskap og grobunn for forankring rundt organisasjonens fremtid. Idéutviklingen gjennomføres ofte som et verksted der interessenter inviteres til å dele sine tanker og idéer om prosjektet. Et eksempel på dette kan leses om i vår kundehistorie fra utviklingen av en bransjestandard for NHO.
Sammenstilling
Informasjonen fra ulike hold sammenstilles til en strategi. I sammenstillingen tydeliggjør vi potensiale, mulighetene og utfordringene med konseptet vi har kommet frem til. Sammenstillingen kan formgis på ulike sett. I noen tilfeller er dette ord og begreper, men kan også ta form av et posisjonskart, et veikart eller et konsept for en tjeneste, forretningsmodell eller et produkt.
Implementering
Brand Valley bistår kunden i implementeringsfasen, som sparringspartner eller gjennom å følge opp deler av utviklingen. Gjennom å tilrettelegge for evaluering underveis i implementeringen, legges det til rette for å skape en kultur for kontinuerlig utvikling.
tvers av leveransene
Forankring: Brand Valleys metode setter forankring sentralt. Uavhengig av om vi hjelper kunden med kvalitativt innsiktsarbeid, tilrettelegger for kundens utvikllingsarbeid eller bistår kunden med å identifisere retning, er vi opptatt av å få til en god forankring av strategi- og utviklingsarbeidet i virksomheten. Dette er det viktigste grepet for å få gjennomført strategien eller utviklingsarbeidet. I de fleste prosjektene vi leverer, har vi med alle de ovennevnte leveransene, men det er ofte en av leveransene som er dominerende. Les mer om dette på vår side om metodikk eller gjennom våre kundehistorier.
Fasilitering: Fasilitering er et sentralt verktøy i Brand Valleys metode. Fasiliteringen er særlig viktig i de delene av prosessen for å få en gruppe til å utvikle en felles forståelse, idéer eller plan for videre arbeid.