Norsk musikkråd

Behovsdrevet programarbeid

Norsk musikkråd – musikklivets nettverk – er et samarbeidsnettverk og en interesseorganisasjon for musikklivet i Norge. Gjennom NMRs medlemmer er over 6400 organisasjoner samlet under én paraply.

Foto: Skisse for å forklare prosessen til styret


mål

Norsk musikkråd hadde behov for å utvikle et styringsdokument basert på medlemmenes behov.

Type prosess

  • Kvalitative intervjuer

  • Spørreundersøkelse

  • Samskapingsverksted

Tilnærming

Prosjektet startet med et verksted med styret. Deretter ble det gjennomført en omfattende behovsanalyse for å avdekke medlemsorganisasjonenes behov. I arbeidet ble det også lagt vekt på ønsket om å styrke medlemmenes interessepolitiske arbeid. Behovsanalysen ble gjennomført både gjennom kvalitative intervjuer og en spørreundersøkelse.

Dette ga grunnlag for en idédugnad med styret, hvor innsiktene ble presentert og videreutviklet til konkrete tiltak. På bakgrunn av dette ble det utviklet et dokument som dannet grunnlaget for organisasjonens program.

Effekt

Økt innsikt i medlemmenes behov

  • Ulike strategiske retninger

  • Et styringsdokument forankret i medlemmenes interesser

Tilbakemelding fra kunden:
Prosessen ble opplevd som grundig og riktig for organisasjonen. Brand Valley ble beskrevet som leveringsdyktige, med oppriktig innlevelse og engasjement. Som kunde følte NMR at man ble tatt på alvor.

Foto: Modell for å strukturere funn fra kvalitativt innsiktsarbeid, 2022 Brand Valley ©