Fotokreditt: SBM


mål

Sparebanken Møre ønsket å utvikle noe som kunne hjelpe gründere i en tidlig fase. De hadde en idé om et tilskuddsprogram, men manglet tilstrekkelig innsikt i behovene til gründere i regionen. De ønsket å bruke denne muligheten til å lære om designdrevet innovasjon, og komme raskt i gang med å skape en løsning. I tillegg ønsket de å erfare hvordan de i en tidlig fase av utviklingsprosessen kunne samarbeide med eksterne aktører fra næringslivet.

Type prosess

  • Designdrevet innovasjon

Tilnærming

Vi valgte å invitere innflytelsesrike interne medarbeidere i banken og engasjerte personer fra lokalsamfunnet for å lære mer om deres behov gjennom å utvikle sammen. Resultatet av den første workshopen ble et utkast til kompetanseprogrammet NÆRINGSTEFT. Programmet inkluderte et gründerstipend, men er organisert som et kompetanseprogram hvor man over et halvt år bygger gründerens kompetanse, motivasjon og forretningsidé.

Allerede fra starten ble det etablert en tankegang om kontinuerlig utvikling av programmet. NÆRINGSTEFT blir derfor, i tråd med Brand Valleys designdrevne innovasjonstilnærming, redesignet hvert år basert på gründerens erfaringer og behov som kom frem i forrige års utgave. Ulike deltakere inviteres inn i nye utviklingssamtaler og verksted, og på denne måten har banken en dynamisk utviklingsprosess der programmet blir mer og mer tilpasset gründernes behov for hvert år.

effekt

  • Kompetanseprogrammet “NÆRINGSTEFT”

  • Forankring i lokalt næringsliv

  • Intern forankring. En av de største suksessene med prosjektet er at banken følger opp utviklingen av programmet gjennom egne designdrevne innovasjonsverksted og bruk av metodikken internt. Dette betyr at arbeidet ikke bare har ført til en ny tjeneste og et nytt merkevarenavn, men også til endringer i innovasjonskulturen i Sparebanken Møre

Fotokreditt: Tone Molnes

Ved å bruke “design thinking” som metode fikk vi raskt oversikt over behovet, og dermed ble det også enklere å finne løsningene. Den kontinuerlige prosessen med testing, evaluering og justering gjorde oss trygge på at det var lurt å prøve ut ulike løsninger. Vi lærte også at alt ikke trengte å være fullstendig planlagt før vi satte i gang. Dette var avgjørende for å kunne komme raskt ut i markedet og etablere oss før andre aktører dukket opp. Vi har også erfart at både deltakere og mentorer setter pris på å kunne påvirke formatet og innholdet i programmet.
— LINDA GRIMSTAD, Prosjektleder Næringsteft, SPAREBANKEN MØRE

Sparebanken Møre

En sterkere merkevare ved hjelp av designdrevet innovasjon

Sparebanken Møre er det ledende finanshuset i Møre og Romsdal og har 28 kontorer i 24 av fylkets kommuner.