Mål
Et nytt navn for organisasjonen. Stiftelsen Dam ønsket å skape en sterkere tilknytning til sine 38 medlemsorganisasjoner, og navnet måtte derfor favne interessene og synspunktene til alle disse aktørene. Før navneprosjektet hadde Brand Valley vært involvert i utviklingen av organisasjonens merkevarestrategi og visuelle identitet. Stiftelsen Dam ønsket å bygge videre på denne investeringen da de utviklet et nytt navn.
type prosess
Merkevarebygging
Samskaping
tilnærming
Den valgte tilnærmingen var å involvere sentrale medlemmer i en samarbeidsprosess, der medlemmene selv kom med forslag til navnet. Stiftelsen Dam har et bredt spekter av medlemsorganisasjoner, blant annet organisasjoner som jobber for likestilling for personer med synshemming, fysiske funksjonsnedsettelser og lignende. Verkstedet måtte derfor være inkluderende og legge til rette for deltakelse gjennom andre virkemidler enn vanlige verkstedsverktøy.
Vi utformet en verksted med et forfase, der deltakerne fikk spørsmål i forkant for å hjelpe dem med forberedelsene. Vi inkluderte både tredimensjonale objekter som kunne sees og samtidig føles, samt musikk.
Etter verkstedet jobbet vi videre med kunden, fortsatte innsiktsarbeidet og landet til slutt på – Stiftelsen DAM. D
IMPACT
Ett navn = økt medlemsengasjement. Stiftelsen Dam er et navn med kraft og gjennomslagskraft – det gir vinger både til dem som søker midler og til selve stiftelsen. Samtidig er det forankret i norsk tradisjon og kulturarv. Navnet spiller på et norsk folkeeventyr om fuglen Dam, som er fuglen som «skal hjelpe deg fremover» – akkurat den rollen stiftelsen har. For stiftelsen er det også et akronym: Deltakelse, Aktivitet, Mestring. Ved lanseringen av navnet var det viktig for Stiftelsen Dam at medlemsorganisasjonene tok eierskap til det. Dette lyktes man med i svært stor grad.
“Brand Valley har vært en god diskusjonspartner. Prosessen og det nye navnet har ført til et tettere forhold mellom medlemsorganisasjonene og oss. Prosjektet er uten tvil en suksesshistorie.”
stiftelsen dam
ET NAVN SKAPT AV MEDLEMMENE
Stiftelsen Dam (tidligere ExtraStiftelsen) hjelper med å realisere prosjekter og forskning som fremmer fysisk og psykisk helse, mestring og livskvalitet. Stiftelsen hadde 38 medlemsorganisasjoner og støtter prosjekter som spenner fra små, lokale aktiviteter drevet av ildsjeler, til forskningsprosjekter i verdensklasse.